نخریم تا بازار خرید و فروش موجودات زنده کساد شود/ حساس‎‌‌ترین شرایط  طبیعت در نوروز
کد خبر: 3794704
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
بازگیر عنوان کرد:

نخریم تا بازار خرید و فروش موجودات زنده کساد شود/ حساس‎‌‌ترین شرایط  طبیعت در نوروز

گروه جامعه ــ یک کارشناس محیط زیست از مردم خواست برای حمایت از موجودات زنده‌ای که در ایام عید خرید و فروش می‌شوند با نخریدن این موجودات از آنها حمایت کنند.

محمدحسین بازگیر، فعال و کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به اینکه خانه تکانی، سفرهای نوروزی و مراسم 13 به در همه مناسبت‌هایی هستند که به طبیعت مربوط بوده و بر آن به شدت تأثیر می‌گذارند، گفت: هر سه این مناسبت‌ها به نوعی باعث آسیب طبیعت می‌شوند.

وی هشدار داد: خانه تکانی غلط هم به خانواده‌ها و هم به محیط زیست صدمه می‌زند. در زمان خانه تکانی است که پسماند بسیار زیادی تولید می‌شود و بسیاری از وسایلی که همچنان قابل استفاده هستند تعویض و یا دور انداخته می‌شوند و این مسئله آسیب زیادی به محیط زیست وارد می‌کند که با مدیریت پسماند می‌توان آلودگی‌ها را کاهش‌داد.

استفاده بی‌رویه از آب و منابع آبی و استفاده از مواد شویده شیمیایی که علاوه بر آسیب زدن به سلامتی اعضای خانواده به دلیل ورود به فاضلاب‌ها و سپس ماندگار شدن در آب‌های زیرزمینی به شدت به طبیعت آسیب می‌زند از دیگر مواردی بود که بازگیر در خصوص آنها هشدار داد و توصیه کرد: در آستانه عید می‌توانیم به محیط زندگیمان بخشی از طبیعت مثل درختچه‌های آپارتمانی و گل و گیاه را هدیه دهیم تا در کاهش آلودگی محل زندگیمان تأثیر داشته باشند.

مالک موجودات زنده نیستیم/ احتمال افزایش بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان

این فعال محیط زیست نسبت به خرید و فروش حیوانات در این ایام هشدار داد و گفت: ما حق نداریم خودمان را مالک موجودات زنده بدانیم؛ مار آبی، لاک‌پشت سمندر لرستان، برخی پرندگان و ... در این ایام از زیستگاه‌های مختلف زنده‌گیری شده و در بازارهای شهرهای بزرگ و کوچک به فروش می‌رسد. این کار موجب وارد شدن صدمه هم به زیستگاه اصلی و هم محل زندگی جدید این موجودات می‌شود از سوی دیگر احتمال گسترش بیماری‌های مشترک بین حیوانات و انسان را افزایش می‌دهد.

وی تشریح کرد: وقتی یک موجود را از زیستگاه اصلی خارج می‌کنیم آن زیستگاه آسیب می‌بیند و آن موجود سرنوشت تلخی را به عنوان اسیر خواهدداشت. بعد از ایام عید و وقتی اعضای خانواده دیگر نخواهند آن پرنده، لاکپشت، مار، سمندر و ... را نگه‌ دارند معمولاً آن را در اطراف محل زندگی خود رها می‌کنند یعنی به زیستگاه اصلی خود باز نمی گردانند. آن موجود در محیط طبیعی جدید به عنوان موجودی مهاجم محسوب شده و به طبیعت آنجا صدمه می‌زند.

مهم‌ترین حمایت از حیوانات نخریدن آنهاست/ بازار خرید و فروش حیوانات باید کساد شود

بازگیر مهم‌ترین حمایت از موجودات زنده و حیوانات را نخریدن آنها دانست و گفت: اگر تقاضا و بازاری وجود نداشته باشد سوداگران و منفعت طلبانی که به طبیعت آسیب می‌رسانند نیز دیگر وسوسه نمی‌شوند که این موجودات را بگیرند. البته اگر شاهد شکار و فروش موجودات زنده در شهر خود بودید حتماً موضوع را به مأموران محیط زیست خبر دهید تا برخورد قانونی صورت گیرد.

ماهیان قرمز بومی ایرانی نیستند آنها را در طبیعت رها نکنید

رئیس سابق اداره محیط زیست شهر تهران در خصوص ماهیان قرمز که به وفور در این ایام به فروش می رسد نیز گفت: ماهیان قرمز بومی ایران نیستند به همین دلیل اگر بعد از نوروز در طبیعت رها‌سازی شوند مشکلات زیادی را برای محیط زیست ایجاد می‌کنند.

حساس‎‌‌ترین شرایط  طبیعت در نوروز

وی طبیعت را بستر سفرهای نوروزی عنوان کرد و گفت: سفرهای نوروزی در زمانی رخ می‌دهد که طبیعت در حساس‎‌‌ترین شرایط خود قراردارد و گیاهان در حال جوانه زدن و درختان در حال بیدار شدن از خواب زمستانی هستند،‌ رودخانه‌ها به دلیل آب شدن برف‌ها و بارش‌های بهاری در حال آبگیری و تغییر مسیر و پرندگان و سایر موجودات زنده در حال تخم‌گذاری و یا تولید مثل هستند.

بازگیر ادامه داد: قبل از آغاز سفر بهتر است محلی که می‌خواهیم به آن سفر کنیم را شناسایی و حساسیت‌های محیط زیستی آن را بشناسیم. مثلاً اگر وارد منطقه زندگی یک پرنده می‌شویم که فصل تخم گذاری آن است باید بدانیم چگونه رفتار کنیم که به آن پرنده آسیب نرسد، اگر به کنار ساحلی می‌رویم که محل تخم‌گذاری لاکپشت است باید بدانیم چطور از بودن در این ساحل لذت ببریم بدون اینکه به محیط زیست آن صدمه بزنیم.

این کارشناس محیط زیست از مردم خواست ابزار صدمه زننده به محیط زیست مثل تبر، تفنگ و ... را همراه خود به طبیعت نبرند، باد لاستیک و موتور خودروی خود را تنظیم کنند تا موجب کاهش آلودگی و مصرف سوخت شود، خودروهای خود را فقط در جاده‌ها و مسیرها ببرند و وارد عمق جنگل، داخل رودخانه، ساحل و ... نشده و جای پای خود را در کف طبیعت نگذارند چون پر از موجودات زنده است و غذای خود را طوری انتخاب کنند که مجبور نشوند برای گرم کردن آن آتش روشن کنند.

وی افزود: در صورت نیاز به گرم کردن نیز بهتر است از سوخت‌های دیگر مثل اجاق گاز کوچک استفاده شود و به عنوان آخرین چاره اگر مجبور باشند آتش روشن کنند حتماً از هیزم های خشک داخل جنگل و محیط استفاده کنند و به درختان صدمه نزنند. پس از استفاده نیز با دقت آتش را خاموش کنند چون بیشتر آتش‌سوزی‌ها در جنگل در اثر بی دقتی گردشگران صورت می‌گیرد.

بازگیر از مردم خواست به خاک و فرسایش آن هم توجه کنند، خاک اطراف خود را جابه‌جا نکنند و بافت خاک را بر هم نزنند چون این کار موجب افزایش فرسایش خاکی می‌شود که هیچ جایگزینی برای آن نیست و قرن‌ها طول می‌کشد که همان خاک دوباره ایجاد شود.

وی همچنین هشدار داد به بهانه اینکه برخی زباله‌ها مثل باقی‌مانده غذا، میوه و ... مورد استفاده حیوانات و حشرات قرار می‌گیرد و یا جذب خاک می‌شود را در محیط زیست رها نکنند و گفت: برای جذب این مواد به خاک زمان لازم است در حالی که آن محیط صرفاً برای گردش شما نیست و سایر مردم هم به آنجا می‌آیند و باید در محیطی که شما آلوده کرده‌اید گردش کنند. ریختن زباله موجب تجمیع آن شده آلودگی محیطی ایجاد می‌کند.

بازگیر در پایان سخنانش از مردم خواست دوستانه‌تر و سازگارتر با طبیعت رفتار کنند و گفت: فرصت عید زمان خوبی است که از آن برای آموزش حضور درست در طبیعت به کودکانمان استفاده کنیم و به بچه‌ها یاد دهیم با طبیعت مهربان باشند. همان‌گونه که در برابر خدا، خودمان و دیگران مسئولیم در برابر طبیعت هم مسئولیم و این مسئولیت را باید به بچه‌ها یاد دهیم. اگر به بچه‌ها یاد دادیم که به درخت بی‌دفاع و موجودات زنده بی‌آزار صدمه نزنند این انسانیت و خوبی به سایر کارها و رفتارهای بچه‌ها هم تسری خواهدیافت.

انتهای پیام

captcha